السوق العربية المشتركة | "السوق العربية " تقتحم خيام جامعى القمامة بالقليوبية وترصد معانهم

السوق العربية المشتركة

الجمعة 29 مارس 2024 - 09:48
رئيس مجلس الإدارة
أمانى الموجى
رئيس التحرير
أشرف أبوطالب

"السوق العربية " تقتحم خيام جامعى القمامة بالقليوبية وترصد معانهم

 
"نفسى البس حلو، وأدخل المدرسة زى أصحابى،ونفسى أطلع دكتورة"بهذه الكلمات بدت الطفلة ياسمين ذات ال ٩ سنوات من أسرة جامعى القمامة بمحافظة القليوبية، حديثها ل موقع"السوق العربية"حيث تقيم مع أسرتها المكونة من ١١ فرد،بجانب ٢ من زوجات واشقاؤها.
 
 
تقول ام هند، من جامعى القمامة فى القليوبية :احنا من محافظة الشرقية، وجايين هنا علشان عارفين ان المحافظة فيها كمية كبيرة من الزبالة، واحنا بنجمعا ،ونفصل الزجاجات البلاستيك، لوحدها والمعادن ايضا،مشيرة إلى انهم يفموا ببيعها لتاجر،مضيفة إلى أنه تواجههم مشكلة قائلة":احنا معزولين عن الدنيا عايشين فى خيام مفيش بيت نعيش فيه وولادنا مش بيتعلموا لان مفيش عندنا استقرار، لاننا بنروح كل المحافظات، علشان كده مش عارفين ندخل اولادنا مدارس".
 
 
 
ويقول السيد:انا متزوج من ستة اشهر، ومراتى حامل، ومفيش بيت نعيش فيه وعايشين فى خيمة مع والدى واخواتى،قائلا: "نفسى أدخل إبنى مدرسة، ويتعلم زى باقى الأطفال، بس مش عارف اعمل ايه هى دى حياتنا ومعرفشى اعمل حاجة غيرها".
 
 
 
حيث تعانى محافظة القليوبية ،من كثرة القمامة بها، سواء فى المناطق السكنية ،والمدراس، مما ادى الى إنتشار الأمراض والأوبئة ،وقد يضطر الاهالى لحرقها، ويؤدى ذلك لتلوث الهواء وحجب الرؤيا لسائقى السيارات.
 
 
 
ودفع ذلك كثير من الاهالى للإشتغال فى جمع القمامة وفصلها وبيعها لمساعدتهم على المعيشة ولكن يوجد لديهم عقبات.